{ "title": "Balık Kılçığı", "image": "https://www.balik.web.tr/images/balik-kilcigi.jpg", "date": "20.01.2024 08:27:10", "author": "nagihan", "article": [ { "article": "Balık Kılçığı, Yaşanan değişmeler ile eğitim öğretim hayatına da birtakım değişiklikler ve yenilikler yaşanmıştır. Birden fazla öğretim tekniği bulunmaktadır. Eğitim hayatını daha canlı tutabilmek ve eğitimde istenilen başarıyı sağlayabilmek için farklı yöntemler denenmektedir. Bunlardan biri de balık kılçığı diyagramıdır. Balık kılçığı diyagramı de sebep-sonuç diyagramı ya da Ishikawa diyagramı olarak da bilinmektedir. Balık kılçığı denilmesinin sebebi şekil olarak balık kılçığını andırmasıdır. Balık kılçığı modeli ilk olarak 1943 yılında Ishikawa tarafından kullanılmıştır. 1943'ten itibaren günümüze kadar popülerliğini korumuştur. Balık kılçığı kullanılmaya başlandıktan sonra ilk olarak Japonya'da yayılmaya başlamıştır. Balık kılçığının amacı sonuç ve nedenler arasındaki ilişkiyi bir bütün olarak sunmak ve alt nedenleri görsellik kullanarak en alt nedenleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Neden sonuç ilişkisi kurulacak durumlarda balık kılçığı modeli tercih edilmektedir.

Balık kılçığı yanı sebep sonuç ilişkisi olarak bilinen diyagramı genellikle ürün tasarımı ve kalite hatasının tespiti ve bu hatanın engellenmesinde kullanılmaktadır. Ortaya çıkan bütün sorunlar veya problemlerin ve alt nedenlerin tespiti için genel kategorilere ayrılır. Balık kılçığı sayesinde yaşanan problemlerin nedenlerine çok kolay ulaşılabilir. Bu sayede zaman kaybı yaşanmadan üzerinde durulması gereken sorunların üzerinde durulur ve gerekli çözüm yolları araştırılır. Balık kılçığı ortamda beyin fırtınası yapılmasını sağlar. Balık kılçığı kullanım yönü ile çok yönlü bir araçtır. Balık kılçığı yönteminin 3 temel faydası bulunmaktadır. Bunlar;
Balık Kılçığı Nasıl Uygulanır?

Kullanılacak olan grafiğin altına, en sağına araştırılacak konu ya da sorun yazılır. İlk aşama tamamlandıktan sonra yaşanan soruna neden olan ihtimal nedenler grafiğin ilgili yerine yazılır. Yaşanan sorunların nedenleri yazıldıktan sonra nedenlerin açıklanması yazılmadan önce ortamda tüm grup üyelerini katılması ile beyin fırtınası yapılır. Son aşama önemlidir. Konunun nedeni ile ilgili birçok kişiyle görüşülmesi gerekmektedir. Daha sonra nedenlerin açıklaması yazılabilir.

" } ] }